Snabbkoll: Är FPS eller upplösning viktigast i spel?

Permalänk
Medlem

Online competitive spel så FPS.
I övrigt så ögongodis men så klart finns det lite krav på fps ändå även om det då tex är något single player spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast vi kan ju ändå hålla oss till de realistiska alternativen vilket betyder 4K/30/High eller 1080p/120/Low - eller däromkring.

Sedan finns det ju de som istället får välja mellan 1080p/30 och 720p/60 etc, men då har man generellt sett ganska klen hårdvara och därmed inte så mycket val.

Redan där har du påvisat poängen i det jag skrev och behoven av att sätta ett sammanhang som gör frågeställningen relevant. De realistiska alternativen för dig behöver inte vara samma som för dom med halva eller dubbla budgenten, annan preferens för spel osv. Som en kul diskussion kan det väl fungera som underlag men knappast för att dra några slutsatser utifrån svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Är det inte bara en metafor för vill du ha flyt, eller detaljrikedom?

Så tolkade jag det. Nu spelar jag mest på switch och där får man varken eller.

Att frågeställningen måste tolkas gör dock i sig att svaren i pollen blir meningslös. Då hade förmodligen "Tyck till om om upplösning vs fps" varit en bättre approach

Permalänk
Medlem

Beror väl kanske lite på spel, men har blivit känsligare med åren så generellt minimum 120 i moderna spel.
Jag är en sån som stört sig sedan man var en liten plutt och råkade ut för slowdowns på gamle nes'et.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Bra dlss uppskalning, ray tracing, 4k 60fps är godkänt för mig. Men jag är inte omöjlig, 1440p på höga inställningar går i 60fps om inte högre upplösning orkas av datorn.

Permalänk
Medlem

Det ska mycket till för att jag ska sänka under native-upplösning, däremot brukar jag prioritera hög fps över grafiskt lull-lull. Sen beror det givetvis på spel, 200fps gör mycket mer för CS än vad det gör för CIV.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det är en märklig fråga som andra sagt.

Kör alltid native utan uppskalning i 1440p och minst 90-100 FPS. Kan jag inte uppnå det med ok grafiska inställningar så kan lika bra köra refund på spelet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Det där låter mer som en defekt. Lite som när unga inte klarar av att se äldre filmer för att de har för dålig inlevelseförmåga för att hantera äldre effekter.

Tror det handlar om hur högt klockad hjärna man har. Lägre klock = lägre behov av fps.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tror det handlar om hur högt klockad hjärna man har. Lägre klock = lägre behov av fps.

Jaha, så jag är dum i huvudet alltså? Det var ju kul att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Allt under 90fps är ospelbart, då väntar jag hellre med spelet tills hårdvaran kommit ikapp. Att 60 skulle räcka är en seglivad myt från konsollkramarna som behöver copium.

Du menar 30 fps

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

För mig är det ett mysterium hur någon ens kan uppfatta mer än (och nu tar jag till högt) 50 delbilder per sekund. Jag såg flimmer på 60-talet då de visade film med projektor, då var det 16 bildrutor per sekund, men jag tror det var att elnätets och därmed projektorlampans 50hz inte gick jämnt med filmens 16, så det var kanske de där 2hz skillnad mellan 50 och 3x16 jag störde mig på och inte filmen. Eller kanske de hade filmat i halvfart för att få längre tid på rullen?
Film i 24 rutor/sek går helt ryckfritt, det var ju så på t.ex biograferna tills.. 90-talet? längre?
Så vad är det jag missar? Hur kan fps vara viktigt när det är så högt som 60 redan?
Finns det nån sorts guide för en trög gammal gubbe som mig som helt seriöst inte förstår det här med hur fps kan vara så viktigt? Man har en reaktionstid på ungefär en sekund, hur kan det då göra skillnad när en bildruta i 60hz visas i 0.016 sekunder? Det hinner gå ca.60 rutor innan man reagerat.
Jag har aldrig lyckats förstå det där.

Flera intressanta missförstånd i ditt inlägg och i några av de svar du fått:
Först och främst: orsaken att en filmprojektor upplevs som relativt flytande rörlig bild trots endast 24 fps är att den bara visar bildrutan en kort stund, sedan ingenting och sedan nästa bildruta. Hjärnan fyller i glappet från den förra rutan till nästa och ger en illusion av att något rört på sig flytande snarare än att ha teleporterat från sin förra position.
16 fps och en mycket billigare projektor räcker inte riktigt till för att ge en trovärdig effekt: där ser du avsaknaden av ljus mellan bildrutorna påtagligt i form av ett flimmer.
Projektorn använde en glödlampa matad med växelström för att projicera bilderna. Jag är mycket tveksam till att många områden i Sverige ens på 60-talet hade så smutsig ström att en sådan skulle flimra märkbart.

På moderna TV:ar och datorskärmar kan man inte (ännu?) efterlikna filmprojektorerfekten: du kan tända och släcka bakgrundsbelysningen väldigt fort, vilket vissa skärmar gör, men du kan inte få hela bilden att ha uppdaterat sig utan eftersläpning mellan tändningarna. Därför försöker speltillverkare ofta fuska med effekter som rörelseoskärpa för att få bildåtergivningsartefakter att sticka ut mindre.

Som andra nämnt: om du kör bil och en älg plötsligt kliver ut i vägbanan har du ungefär en sekunds reaktionstid. Men spelar du i ett band kommer publiken tycka någon av er är riktigt off ifall hen är mer än en tiondels sekund ur synk med er andra, och blir det mer än så börjar även duktiga bandmedlemmar få svårt att själva hålla takten. Det är de två ytterligheterna. En fokuserad datorspelare ligger beroende på träningsgrad och ålder någonstans däremellan; oftast betydligt närmare 1/10 sekund än en sekund.

Till det kommer att hjärnan kan uppfatta förändringar betydligt snabbare än du motoriskt kan reagera på dem, så jo: nog har man (upp till någon viss gräns) påtaglig nytta av uppdateringsfrekvenser över 24 bildrutor per sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag behöver inte jättehög FPS men jag måste ha motion blur i spel annars ser det hackigt ut för mig. Även i 120 fps+. Mer så på dagens ursnabba skärmar. CRT for the win om motion clarity var det enda som räknades, tyvärr är dom ju sämre på allt annat. Inte minst vikten.

Jag förstår inte hur folk kan spela med motion blur påslaget.

Har gjort refund på ett par racing spel där det inte gick att stänga av då effekten var på tok för stark.

Ska det se ut som om man smetat vaselin över hela skärmen?
Det är oftast det intrycket jag får från motion blur och tycker att det anstränger ögonen för mycket.

I övrigt så optimerar jag spelen för 120-144Hz @ 1440p med så mycket ögongodis som går. Vill inte köra uppskalning om jag inte måste.

Permalänk
Medlem

Svarade "det beror på", eftersom det var det alternativet som landar närmast sanningen.

Oftast är målet någonstans runt 60fps medans jag skruvar på alla olika inställningarna, men det betyder inte nödvändigtvis att jag bara siktar in mig på maximal upplösning som jag kan nå 60fps med. Jag spelar hellre i 1440P eller till och med 1080P med "snygg" grafik än 2160P med alla settings på Low, så för min del handlar det mer om att skruva på alla olika inställningar där upplösningen bara är en av dem, medans jag försöker hålla en tillräcklig fps.

Sedan varierar det ju extremt mycket från spel till spel hur mycket olika inställningar påverkar både den visuella upplevelsen och prestandan och med DLSS eller liknande uppskalningstekniker har man ju ännu mer saker att skruva på i sina försök att nå de bästa inställningarna för varje individuellt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Man kör ju så klart på native upplösning. Men kan fuskas med uppskalningsteknik.

Kan man inte nå en spelbar fps så lägger man spelet på hyllan tills att man kan nå en bra fps.

Ungefär så. Man testar spelet. Känns det inte spelbart i önskvärd upplösning (fast helst utan uppskalning) blir det hyllan om spelet redan är köpt tills hårdvaran är bättre. Ibland vet man inte, men har man en uppfattning om hur spelet kommer att prestera, som att path tracing inte är att räkna med, är det ingen idé att t ex köpa just Alan Wake 2 nu. Undantaget är spel du spelar med andra och som du "måste" spela nu av andra skäl, kanske sociala, där får det bli en avvägning. Annars, släpp köphysterin och spela något annat.

Permalänk
Medlem

Jag letade runt lite under gårdagen, hittade jämförelser mellan 30, 60, 120hz
https://www.youtube.com/watch?v=zquClG3j9so
Då de på några ställen saktar ner 60 till 25%, alltså 15fps, då ser jag en viss ryckighet.
I sekvenser som visar 30hz ser allt bra ut, inga ryck.
Jag har nog bara inte förmågan att urskilja mer än så.
Känner mig lite som.. den blinde som nyfiket försöker förstå vad färger är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Jaha, så jag är dum i huvudet alltså? Det var ju kul att veta.

Har snabbt man uppfattar omgivningen är skiljt från ens logiska förmåga skulle jag tro.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

För mig finns bara en upplösning, 1080p. Sen är det så mycket ögongodis som möjligt med minst 60 fps, gärna 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Det var du som blandade in ålder, verkar vara någon defekt.

Jag gjorde en liknelse till ett annat fall där folk har svårt att hantera något de ser. Jag tror inte du förstod liknelsen om du tror att åldern var poängen. Det kanske förklarar varför min liknelse var logisk och din inte var det.

Permalänk
Medlem

Desto snabbare spel ju viktigare blir bilduppdateringen.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk

Jag vill alltid se bästa möjliga grafik, även om det innebär 35 fps. Men då, om det är ett bra spel. Brukar jag normalt sett byta grafikkort.

Det har alltid varit så för mig, sen min första PC för ish 30 år sedan. Minns efter inköp av Voodoo 2 3D kort, att jag njöt av 3D grafiken i något rymd demo i kanske 5-8 fps. Samma demo flöt bra med det senare då helt nya GeForce kortet (Den dyrare DDR varianten för 2500 kr) Och på en Pentium 2, 450 Mhz. Istället för voodoo 2 på en Pentium 1, 75 Mhz.

Permalänk

Båda, 4K och 60 fps

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Båda, 4K och 60 fps

4K säger ingenting, om du inte berättar storlek på skärm och avstånd till den. 1080p kan se bättre ut än 4k, på en 19" skärm vs 4k på en 42" skärm.

All upplösning ser bättre ut, ju längre avstånd till skärmen du har. Sitter du precis framför en skärm, då blir skillnaden som störst vid samma skärmstorlek. Men sitter du på 27" 1080p, och går upp till 32" 1440p, så kommer det se likadant ut. Förutom att du får en större bild, med bättre översikt, och behöver ett dyrare grafikkort. 4k kan inget grafikkort idag driva med full RT och allt på max, utan FG i över 60 FPS (tex CP 2060), och det lär bara bli fler spel som går den vägen.. Se testet av 4070 tex för test med och utan DLSS, och Frame generation. Det funkar inte! Så är det bara!

Permalänk
Skrivet av kallandes:

4K säger ingenting, om du inte berättar storlek på skärm och avstånd till den. 1080p kan se bättre ut än 4k, på en 19" skärm vs 4k på en 42" skärm.

All upplösning ser bättre ut, ju längre avstånd till skärmen du har. Sitter du precis framför en skärm, då blir skillnaden som störst vid samma skärmstorlek. Men sitter du på 27" 1080p, och går upp till 32" 1440p, så kommer det se likadant ut. Förutom att du får en större bild, med bättre översikt, och behöver ett dyrare grafikkort. 4k kan inget grafikkort idag driva med full RT och allt på max, utan FG i över 60 FPS (tex CP 2060), och det lär bara bli fler spel som går den vägen.. Se testet av 4070 tex för test med och utan DLSS, och Frame generation. Det funkar inte! Så är det bara!

77" OLED, 2-4 meter beroende på plats i soffan.
Kör med 4080 Super, maxar med Ultra på allt och håller mig över 60fps.
Har inte RT aktiverat...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

77" OLED, 2-4 meter beroende på plats i soffan.
Kör med 4080 Super, maxar med Ultra på allt och håller mig över 60fps.
Har inte RT aktiverat...

Dvs knappt 1080p, om du sitter naära en 27" skärm . Vad var der du ville säga?

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

77" OLED, 2-4 meter beroende på plats i soffan.
Kör med 4080 Super, maxar med Ultra på allt och håller mig över 60fps.
Har inte RT aktiverat...

Fast du kan inte säga att du maxar med allt, för att i nästa mening säga att det är utan RT! Max allt, är max allt inkl RT.

Permalänk
Skrivet av kallandes:

Fast du kan inte säga att du maxar med allt, för att i nästa mening säga att det är utan RT! Max allt, är max allt inkl RT.

För mig är maxa alls inställningar att max allt inom grundinställningar, RT är ingen grund utan lite extra krydda på moset.... Inte ens alla spel har det....
Det går att köra dock med DLSS och få 60fps....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte frågan riktigt...
Först ställer jag in upplösningen att matcha skärmen: 1920x1200
Sedan justerar jag grafikeffekterna för att nå tillräckligt hög bildfrekvens och samtidigt prioritera de funktioner jag vill ha, som att hellre kunna se objekt långt bort än att ha maxad detaljnivå nära.

Permalänk
Medlem

Sänka upplösningen/upscaling är det absolut sista jag skulle göra och sker endast i nödlösningar. Kvaliteten och/eller artifakterna som uppstår är det värsta som finns. Sänker alltid grafikinställningar först om jag vill ha högre FPS.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Utöver vissa undantagsfall (Alan Wake II med path tracing exempelvis) så strävar jag alltid efter 60 FPS+ och justerar upplösning/detaljnivå efter detta.

Permalänk
Avstängd

Upplösning och ögongodis framför bildrutor, så länge det är stabila 60 vid förstapersonsskjutare. För allt annat räcker 30 gott och väl för mig.